انواع پارچه و نحوه شست و شوی آنها

انواع پارچه های لباس کودک

معرفی پارچه های مناسب برای لباس بچه گانه و کودک :

لباس های بچه گانه مانند لباس بزرگسالان رنگ های زیادی با کارکردهای متفاوت برای مناسبت ها و فصول مختلف دارد. اگر فرزند کوچکی دارید، تمایل دارید برای او لباس های زیبا و بامزه بخرید. لباس های زیادی وجود دارد که می توانید برای کودکان بخرید، لباس های مینی، لباس خواب، لباس های تزئین شده، پیراهن، شلوار، دامن مینی، شورت و غیره. برای دوخت این لباس ها از پارچه های مختلفی استفاده می شود، استایل های متفاوتی دارند و برای انتخاب درست باید این پارچه ها را بشناسید. در این قسمت انواع پارچه لباس های کودک را توضیح می دهیم و به شما کمک می کنیم تا خرید مناسبی برای کودکان داشته باشید.

یک انتخاب خوب در بین انواع لباس بچه گانه

یکی از مهم ترین سوالاتی که والدین جوان می پرسند این است که چگونه می توان کیفیت لباس نوزاد را تشخیص داد و کدام یک بهترین انتخاب خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوال به ارائه انواع لباس نوزادی در زیر می پردازیم

اولین و مهم ترین نکته در انتخاب لباس نوزاد نرم بودن و عدم تحریک پوست است. برای نوزاد تازه متولد شده لباسی را انتخاب کنید که بند ناف بریده شده او را اذیت نکند. برای بچه های بزرگتر راحتی و ایمنی لباس اهمیت بیشتری دارد و نباید چسبناک، ضخیم و لیز باشد تا کودک دچار مشکل تنفسی شود. پارچه لباس کودکان باید در برابر شستشوی مداوم مقاوم باشد و پس از چند بار بازی یا استفاده خراب نشود. این نکات را همیشه باید به خاطر بسپارید. قبل از شروع خرید لباس برای فرزندانتان، بهتر است پارچه های لباس بچه گانه (چه دخترانه و چه پسرانه) را بشناسید و بدانید کدام پارچه به کدام مدل لباس می آید. پیدا کردن لباس نوزاد مانع بزرگی است که مادران باید بر آن غلبه کنند.

پارچه نخ پنبه ای

نخ پنبه ای، مناسب برای لباس نوزاد

بدیهی است که شما باید برای مناسبت های مختلف لباس های مختلف با پارچه های مختلف برای نوزاد خود بخرید، اما همیشه پنبه انتخاب خوبی است. در تابستان می توانند به راحتی و بدون عرق و حساسیت بازی کنند. در ماه های پاییز و بهار می توانند به مهمانی و مهدکودک حتی در زمستان زیر کاپشن بپوشند که بدن را گرمتر و راحت تر می کند. پارچه نخی را با خیال راحت می توان یکی از بهترین پارچه ها برای لباس بچه گانه دانست چرا که الیاف طبیعی و نرم پنبه برای پوست حساس کودکان بسیار مناسب است و یکی از رایج ترین و پرکاربردترین لباس های بچه گانه به شمار می رود.

برای نرم شدن پارچه، درصدی لاکرا اضافه می کنند که به آن پارچه لاکرا می گویند. بسیاری از پارچه ها تنها ۹۰ درصد پنبه هستند و برخی افراد به دلیل ظاهر نرم آن را خریداری می کنند. پارچه های نخی عمدتاً برای پیراهن، شلوار، تی شرت و شلوار استفاده می شود.

معمولاً نخ پنبه اولین انتخاب لباس برای لباس کودکان است. معیارهایی که در بالا توضیح داده شد، مانند راحتی و تنفس آسان، در مورد پنبه نیز صدق می کند. پنبه ارگانیک حتی در اولویت قرار دارد زیرا در یک محیط کاملاً پایدار و بدون هیچ گونه مواد شیمیایی تولید می شود. شما می توانید بدون هیچ زحمتی کودک خود را در هر زمان لباس نخی بپوشید. لباس های نخی از نخ های طبیعی ساخته شده اند، راحت هستند و در کودکان ایجاد حساسیت نمی کنند.

مراحل شستشو:

1. لباس های پنبه ای خود را با دست بشویید و از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. البته این روش راه حل مناسبی برای کدبانوهای شاغل نمی باشد ولی اولین قدم برای جلوگیری از آب رفتگی لباس پنبه ای می باشد.

2. حتما یادتان باشد برای شستشوی لباس پنبه ای از آب سرد استفاده کنید. چه هنگام با دست شستن و چه در ماشین لباسشویی، آب سرد هرگز فراموش نشود.

3. بعد از شستشوی لباس، کمی آن را بکشید. اینکار از چروکیدگی و آب رفتن بیش از حد لباس پنبه ای جلوگیری می کند.

4. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که لباس پنبه ای را بعد از شستشو در خشک کن نیندازید و برای خشک کردن، آن را در هوای آزاد آویزان کنید. ممکن است استفاده از خشک کن راحت به نظر بیاید ولی سریعا باعث چروکیدگی لباس پنبه ای شما می شود.

5. پیشنهاد می شود هنگام خرید لباس، لباس هایی خریداری شود که 100% پنبه نباشند.

پارچه نخ پنبه ای

پارچه پنبه یک رو 

پارچه ارزان پنبه‌ای یکرو یکی از بهترین پارچه های تولید شده در کشور می باشد که بسیار نرم و‌ سبک است و انتخاب مناسبی برای دوخت انواع لباس های تابستانی نظیر تی شرت، شلوار و لباس‌ بچگانه… می باشد. این پارچه در اثر شستشو تغییری در رنگ و کیفیت آن ایجاد نمی شود و فاقد آبرفت می باشد. تنوع بالایی در رنگ و طرح دارد و در نمونه‌های ساده و طرح دار در بازار مشاهده می شود. از دوام و ماندگاری خوبی برخوردار است و در برابر پارگی و نخ کش شدن مقاوم می باشد.

پارچه پنبه‌ای عاری از هرگونه آلرژی و حساسیت بوده و برای دوخت انواع لباس بچگانه نیز بسیار مناسب است. امروزه بسیاری از تولید کنندگان پوشاک از خریداران عمده پارچه پنبه ای می باشند و با استفاده از این پارچه باکیفیت انواع لباس برای مردان، زنان و کودکان با بهره‌گیری از خیاطان مجرب و بوسیله دستگاه های مدرن طراحی و تولید می نمایند.

پارچه پنبه دورو

پارچه دورو پنبه از انواع پارچه تریکو می باشد، که از با کیفیت ترین و معروف ترین پارچه ها می باشد. این پارچه مرغوب فقط از نخ پنبه تولید می شود. پارچه های دورو پنبه از نخ های پنبه سوپر، اپن و شانه شده کامفور شده کامپکت شده تشکیل می شود.

این محصول از بسیاری از پارچه ها کیفیت بالاتری دارد و در صنعت تولید پوشاک بسیار پر کاربرد می باشد. کیفیت و مرغوبیت پارچه پنبه ای با توجه به نخ هایی که در ساخت این محصول مورد استفاده قرار می گیرد متغیر می باشد.

اگر دنبال با کیفیت ترین پارچه دورو پنبه بگردیم باید پارچه ای خریداری کنیم که از نخ شانه شده کامفور شده کامپکت شده ساخته شده باشد.

این محصول را با استفاده از دستگاه های گرد باف دورو تولید می کنند، که از پارچه یکرو پنبه ضخیم تر و کیفیت بالاتری دارد. این محصول برای تولید لباس های زمستانی بسیار مفید می باشد.

الیاف طبیعی موجود در این پارچه موجب می شود از این محصول برای تهیه لباس های زمستانی با کیفیت استفاده شود. پارچه دورو پنبه از سایر پارچه ها برای تولید لباس های زمستانی مناسب تر می باشد زیرا ضخامت بیشتری دارد و گرمای بدن را حفظ می کند. پارچه تریکو دورو پنبه جایگاه ویژه ای در تولید لباس دارد و براقیت خاصی دارد و ظاهر زیبایی به لباس ها می دهد.

پارچه ملانژ

لباس های ملانژ لباس هایی هستند که ترکیبی از پنبه و مواد هستند و به دلیل قیمت مناسب در بین مصرف کنندگان محبوبیت زیادی دارند. آنها معمولاً خاکستری هستند و خطوط تیره یا روشن روی آنها وجود دارد. بیشتر در شلوار های خانگی استفاده می شود. اما در دراز مدت، ممکن است شکسته شود.

ویژگی پارچه ملانژ

نخ هایی که در تولید و ساخت پارچه های ملانژ استفاده می‌شوند  معروف به نخ ملانژ هستند که دارای ویژگی های منحصر به فرد و کاربرد های بی‌شماری در صنعت نساجی و تولید انواع پارچه دارند، نخ های ملانژ از نگ سیاه و تیره شروع می‌شوند و به سمت رنگ طوسی و طوسی روشن تغییر می‌کنند.
ولی با پیشرفت علم در تکنولوژی های جدید از رنگ های بیشتری در تولید بهتره می‌برند، پارچه های ملانژ به علت استفاده از همچین رنگ های خاصی دارای نام و شهرت خاصی هستند که آن‌ها را از دیگر پارچه ها متمایز می‌کنند.

در تولید پارچه ملانژ ترکیب نخ طبیعی و مصنوعی بکار رفته است که پس از بافت هر دو نخ آن را رنگ می‌کنند و به دلیل اینکه نخ مصنوعی نسبت به نخ طبیعی کمتر رنگ را به خود می‌گیرد رنگ نخ تیره و روشن می‌شود که پارچه ملانژ را به وجود می‌آورد. بعضی از افراد گمان می‌کنند که قیمت پارچه های ملانژ بالا می‌باشد که در واقع پارچه‌های ملانژ به دلیل پایین بودن قیمتشان جزء پارچه های محبوب می‌باشد و در صنعت پوشاک جزء پارچه های پر کاربرد می‌باشد.

  • روش شستشو: یکی از شاخصه های پارچه ملانژ با کیفیت این است که این پارچه به روش شستشو خاصی نیاز ندارد و می توان آن را با دست و یا با ماشین لباسشویی با آب تا دمای ۶۰ درجه شستشو داد.

پارچه ملانژ

پارچه نخی

این پارچه سبک ۱۰۰% پنبه است و دارای نخ های زیادی است و برای دوخت لباس بچه گانه بسیار مناسب است. این پارچه برای لباس های تابستانی بچه گانه ایده آل است زیرا رطوبت و عرق بدن را از بین می برد و بسیار راحت است و خیلی سریع خشک می شود. با توجه به نخ های این پارچه ها احتمال رسوب گذاری زیاد است. معمولاً قبل از دوخت، پارچه را شسته و باقیمانده آن را از بین می‌برند (اما شستن با آب سرد همچنان توصیه می‌شود) یا در هنگام دوخت، بقیه پهنا و طول لباس در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، طول تی شرت برای کودکان ۲-۳ ساله ۴۰ سانتی متر و برای بلوزهای نخی – ۴۵ یا ۴۸ سانتی متر است. پارچه های نخی را باید با آب سرد و مواد شوینده لباسشویی بشویید.

شستن لباس نخی

اگه لباس نخی رو با دست می شورید، تشت رو با آب سرد پر کنید و خیلی با ملایمت لباس رو بشورید. برای شستشو و آبگیری چنگ زدن و چلوندن لباسا رو بی خیال شید. بعد از آب کشی ملایمی که انجام دادید، لباس رو لای یه حوله تمیز بپیچید و آب اضافه ش رو بگیرید. بعد از یه تکون ملایم آویزونش کنید.
لباس رو به هر روشی که شستید برای آویزون کردنش اول اونو به چوب لباسی بزنید و بعد با چوب لباسی به بند آویزون کنید. لباس نخی مرطوب رو در معرض آفتاب و باد مستقیم خشک نکنید.
دیدید! جز آب سرد، کمی ملایم در شستشو و خشک کردن کار زیادی لازم نیست بکنید. همین یه ذره ملایمت و ظرافت کافیه تا مجبور نشید از لباس محبوب تون به خاطر آب رفتن ش خداحافظی کنید.

پارچه دورس

دورس نوعی پارچه ضخیم و بافته است که در پشت و روی پارچه نخ های ضخیم  دارد. این پارچه مناسبی است که ضخامت خوبی دارد و برای کودکان در فصل پاییز و زمستان انتخاب خوبی است.
انواع کلاس ها:

دورس دو نخ : مناسب بلوز شلوار های خانگی پاییزه

دورس سه نخ : مناسب بلوز شلوار های بیرونی

دورس گلکسی : مناسب شلوار های اسلش که ضخامت خوبی دارد و زانو نمی اندازد اما استفاده مداوم در خانه شاید چندان برای کودک مناسب نباشد زیرا کمی سنگین تر است.

پارچه دورس

پارچه کتان

حتما شما هم پارچه های کتان را می شناسید و در طول زندگی خود بارها از آن استفاده کرده اید و با نام آن آشنا هستید. در فرهنگ لغت دهخدا در مورد کتان این گونه توضیح داده شده: نباتی است بقدر ذرعی ، ساق و برگش باریک و گلش لاجوردی است و پوست وی را همچون پنبه ریسند و جامه اش معتدل است در گرمی و سردی و خشکی و به اندام نچسبد و رافع حرارت و باعث تقلیل خوی است.

پارچه ی کتان همان طور که از اسم آن مشخص است از الیاف کتان ساخته شده است که البته لازم به ذکر است که کتان در ایران کشت نمی شود، بسیاری این پارچه را یکی از قدیمی ترین پارچه هایی می دانند که بشر از آن برای تولید لباس استفاده کرده است و از این گفته به راحتی می توان به قدمت این پارچه پی برد. خصوصیات این پارچه که باعث جذابیت و پرطرفدار بودن آن شده است نام پادشاه پارچه را به آن اختصاص داده است.

لباس های کتان را چگونه بشوییم تا بور نشوند؟

لباس های کتان از جمله پوشاک پرطرفداری هستند که به دلیل جنس ضخیم و مقاومشان برای فصل پاییز و زمستان مناسبند. لباس های کتان انواع مختلفی دارند و در رنگ های متفاوتی وجود دارند. شستشوی نا صحیح لباس های کتان سبب می شود که فرم اولیه لباس از بین رفته و بور و کم رنگ شوند. طرفداران لباس های کتان بهتر است نحوۀ شست و شوی پارچه کتان را بدانند تا هرگز با این مشکل مواجه نمی شوند.نکات مربوط به شستشوی لباس های کتان را آورده ایم تا این لباس ها پس از شست و شو بور نشوند و فرم اولیه خود را حفظ کنند.

شستن لباس کتان

بور شدن لباس

جلوگیری از بور شدن و تغییر رنگ لباس های کتان :

نحوه شست و شو در بور شدن و تغییر رنگ لباس های تیره کتان تاثیر فراوان دارد بنابراین در شستشو این لباس ها دقت کنید .

از آب سرد استفاده کنید:

ماشین لباس شویی بهترین و راحت ترین راه برای شستن لباس های کتان شماست. لباس های تیره کتان را همیشه با آب سرد بشویید، زیرا آب داغ باعث پخش شدن رنگ لباس و تغییر رنگ و بور شدن آن می شود.برای شستن لباس های روشن می توانید از آب گرم استفاده کنید.

زمان شستشو را کوتاه تر کنید:

اگر لباس های کتان خود را زیاد می شویید، برای جلوگیری از بور شدن آنها زمان شستشو را کوتاهتر کنید زیرا هر چقدر که زمان ماندن لباس در ماشین لباسشویی کوتاه تر باشد، رنگدانه ها شانس کمتری برای خروج از پارچه خواهند داشت.

برچسب روی لباس را مطالعه کنید :

قبل از شستشوی هر لباسی برچسب روی لباس را مطالعه کنید تا با نحوه شستشوی آن آشنا شوید . زمانی که برچسب لباس کتان را مطالعه کنید با علامت های اختصاری که روی آن درج شده است می توانید به دمای آب و مدت زمان شستشو به راحتی پی می برید.

لباس را پشت و رو بشویید :

یکی از ترفندهای شست و شوی لباس برای جلوگیری از بور شدن و تغییر رنگ آن پشت و رو کردن لباس و سپس شستن آن است. این کار کمک می کند تا سطح رویی لباس ها در تماس با هم رنگدانه های خود را از دست نداده و بور نشوند. قبل از انداختن لباس کتان تیره خود در ماشین آن را پشت و رو کرده و دکمه ی زیپ آن را ببندید.

از مایع لباسشویی، به جای پودر، استفاده کنید:

برای شست و شوی هرگونه پوشاک کتان از مایع لباسشویی، به جای پودر، استفاده کنید. اگر لباستان مشکی است از مشکی شوی و در غیر این صورت از مایع لباسشویی مخصوص لباس های رنگی استفاده کنید. شوینده های مخصوص شستشوی لباس های تیره به کمتر خارج شدن رنگدانه کمک می کنند تا لباس دیرتر بور و کمرنگ شود.اگر لباس کتانتان لکه دار شده است قبل از شستن از لکه بر مخصوص البسه استفاده کنید.

در خشک کردن لباس دقت کنید :

برای خشک کردن این نوع لباس، برچسب داخل لباس را بخوانید یا از دور کُند ماشین لباسشویی استفاده کنید تا لباستان آب نرود یا رنگ آن کِدر و بور نشود. اگر برای خشک کردن از دور تند خشک کن استفاده کنید لباس ها بور می شوند زیرا گرما دشمن لباس های تیره است. این لباس ها را آویزان کنید یا روی سطحی پهن کنید تا به صورت طبیعی خشک شوند ولی هرگز لباس ها را زیر نور مستقیم خورشید خشک نکنید.

لباس های مشکی و تیره کتان را با هم بشویید :

لباس های تیره کتان را همراه بقیه لباس های داخل ماشین لباسشویی نیاندازید و جدا بشویید. این کار سبب می شود اگر لباس رنگ مشکی خود را پس داد مقداری از رنگ آن باز جذب خود لباس شود نه اینکه جذب لباس های رنگی گردد.

لباس هایتان را کمتر بشویید:

برخی از افراد لباس های خود را بیش از حد می شویند. این افراد بعد از تن کردن لباس آنها را می شویند حتی اگر زمان کمی لباس را به تن نمایند و یا لباسشان کثیف نشده باشد. شستن بیش از حد لباس های کتان تیره سبب بور شدن و تغییر رنگشان می شود از بین رفتن رنگدانه های مشکی در هر شستشو اجتناب ناپذیر است پس برای جلوگیری از بور شدن لباس های کتان خود را تنها زمانی که واقعا نیاز به شستشو دارند، بشویید. برای جلوگیری از شستن کل لباس اگر لکه ای روی لباس ایجاد شد، برای رفع لکه از لکه گیر استفاده نمایید.

از مواد طبیعی استفاده کنید :

در شستشوی لباس های کتان مشکی و تیره می توانید از مواد طبیعی مانند نمک و سرکه استفاده کنید. نمک به خارج نشدن رنگدانه ها بسیار کمک می کند پس روی لباس هایی که برای بار اول می شورید مقداری نمک بریزید . می توانید برای نرم تر شدن لباس ها و تثبیت رنگشان روی آنها بدون نگرانی از بوی سرکه ، مقداری سرکه ریخته و لباس ها را بشویید.

پارچه پلی استر

پارچه لباس بچه گانه می تواند پلی استر باشد. این پارچه ها به سرعت خشک می شوند و در برابر چروک مقاوم هستند. پلی استر ارزان تر از پارچه های نخی در نظر گرفته می شود و مراقبت از آن آسان است. پارچه های پلی استر می توانند عرق و حساسیت را روی بدن نشان دهند، بنابراین برای کودکان خوب نیست، مگر اینکه در لباس هایی که در شرایط خاص به کودک می پوشند مانند لباس ورزشی استفاده شود.

شستشوی پارچه پلی استر

پارچه پلی استر بادوام تر از سایر مدل پارچه ها می باشد و به همین جهت لباس هایی که با استفاده از این پارچه تولید می شوند، نیاز به مراقبت ویژه ای نخواهند داشت. تمامی لباس هایی که با استفاده از پارچه پلی استر تولید شده اند، را می توان به آسانی در ماشین لباسشویی شستشو نمود. به منظور شستشوی پارچه پلی استر در ماشین لباسشویی حتما باید درجه حرارت ماشین لباسشویی را مناسب برای الیاف مصنوعی قرار دهیم. همچنین در صورت چروک شدن و نیاز به استفاده به اتو باید از حرارت بسیار پایین استفاده کرد زیرا این نوع از پارچه در برابر حرارت بالا به سرعت آب می شود.

پارچه های پشمی

پارچه‌های پشمی پارچه‌هایی هستند که با الیاف مصنوعی یا موی حیوانات ساخته می‌شوند و برای کودکان در زمستان کاربردی و راحت هستند.

روش صحیح شستن لباس پشمی

هر کسی برای شستن لباس پشمی از دستورالعمل خاصی استفاده می‌کند. ما نیز دستورالعملی برای این کار حساس آماده کرده‌ایم که با رعایت نکات و اصول اساسی هم باعث تمیزی لباس می‌شود و هم از خراب شدن لباس جلوگیری می‌کند:

۱. ابتدا لباس پشمی را در آب قرار بدهید و ۵ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. احتمال اینکه با همین کار لباستان تمیز شود وجود دارد. مالش لباس پشمی به آن آسیب میزند و می‌خواهیم اگر این سر درد نمی‌کند الکی دستمال نبندیم!

۲. اگر تمیز نشد آب را خالی کنید و لباس را آب بکشید. اصلاً لباس پشمی را فشار ندهید، حتی برای آبکشی. این کار فرم اصلی لباس را از بین می‌برد.

۳. مقداری از شوینده‌ای که استفاده می‌کنید را در یک تشت بزرگ بریزید. لباس پشمی را در آب قرار دهید و سعی کنید به آرامی آن‌ را در آب تکان دهید و در صورت نیاز بخش‌هایی که کثیفی بیشتری دارند را با حرکت آرام دست‌ها تمیز کنید. فراموش نکنید مالش و چنگ زدن این لباس باعث می‌شود لباس‌های دوست داشتنی‌تان را فقط “یک” زمستان بپوشید!

۴. پس از تمیز شدن لباس، آن را از آب بیرون بکشید و صبر کنید! چلاندن و فشار دادن لباس پشمی برای آبکشی اشتباه است! آنها را در یک سبد بزرگ قرار بدهید و صبر کنید. همچنین می‌توانید یک حوله بزرگ دور لباس بپیچید و صبر کنید آب داخل بافت به حوله منتقل شود.

۵. روی بند جای لباس پشمی نیست. همچنین پهن کردن آن‌ها روی بخاری و شومینه فرم لباس را خراب می‌کند و باعث می‌شود بافت لباس کش بیاید. در عوض آن‌ها را روی یک سطح صاف پهن کنید. حتی بهتر است در فضای داخل اتاق خشک شوند.

نکاتی درباره شستن لباس پشمی

۱. ماشین لباس شویی را فراموش کنید

ماشین لباس شویی اصلاً گزینه خوبی برای شستن لباس پشمی نیست. اگر برای شستن لباس پشمی از لباس شویی استفاده می‌کنید احتمال اینکه فرم اصلی لباس از بین برود زیاد است و پس از آن لباس ظاهر خوبی نخواهد داشت. البته برخی از مدل‌های ماشین لباس شویی هستند که با اطلاع از نحوه عملکرد آن‌ها و انتخاب حالت لباس پشمی می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. اما باز هم شستن لباس پشمی با دست ریسک کمتری دارد.

۲. شیر آب گرم را ببندید

آب گرم دشمن لباس پشمی است. بهتر است برای شست و شوی آن‌ها از آب ولرم استفاده کنید و قبل از شست و شو نیز اجازه دهید لباس به طور کامل خیس بخورد. ۲۰ دقیقه برای خیس خوردن لباس‌های پشمی مدت زمان مناسبی است. این کار در تمیزتر شدن لباس به شما کمک می‌کند. آبی که برای خیس خوردن لباس استفاده می‌کنید نیز نباید بسیار گرم باشد، در غیر این صورت پس از شست و شو شاهد تغییر شکل و تغییر رنگ در لباس‌های محبوب‌تان خواهید بود.

۳. پودر و مایع چی بریزم؟

درباره مواد شوینده‌ای که برای شستن لباس پشمی از آن استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که مواد سفید کننده می‌توانند لباس‌های پشمی را خراب کنند. حساسیت زیاد پشم اجازه استفاده از مواد سفید کننده بسیار قوی را نمی‌دهد. به عنوان مثال وایتکس را کنار بگذارید و اگر از پودر استفاده می‌کنید سعی کنید ابتدا آن را به خوبی در آب حل کنید. پشم آب زیادی به خود جذب می‌کند، پس بهتر است هم میزان آب و هم میزان کف را زیادتر تهیه کنید.

۴. لکه گیری و جرم گیری

قبل از اینکه اقدام به شست و شو کنید حتماً لباس‌ها را بررسی کنید و درصورتی که لکه یا جرمی روی لباس‌های پشمی‌تان دیدید ابتدا آن‌ها را برطرف کنید. بهتر است طول زمان شست و شوی لباس پشمی کم باشد تا فرم خود را از دست ندهد. تمیز کردن این جرم‌ها باعث می‌شود لباستان زودتر تمیز شود و از شر فرآیند شست و شو خلاص شود.

۵. کمی نگاه کنید

لباس‌های پشمی معمولاً یک اتیکت در سطح داخلی خود دارند که شیوه صحیح شست وشوی آن‌ها را توضیح داده است. اطلاعات موجود روی این اتیکت‌ها معمولاً بیانگر این است که آب مورد استفاده برای شست و شوی این لباس چند درجه گرما باشد داشته باشد. یا اینکه اصلاً می‌توان آن را با لباس شویی شست یا نه؟ کمی نگاه کنید احتمالاً اطلاعاتی خوبی به دست می‌آورید.

۶. لباس پشمی و اتو!

اتو زدن لباس‌های پشمی فقط با واسطه یک پارچه مرطوب باشد. حرارت مستقیم اتو بافت پشمی لباس‌ها را از بین می‌برد. راه دیگری که می‌توانید برای از بین بردن چروک‌های لباس پشمی استفاده کنید این است که از اتو بخار استفاده کنید و با یک فاصله معقول بخار اتو را به سطح لباس پشمی برسانید و چروک‌ها را از بین ببرید.

مراقبت‌های ویژه پس از شست و شو

بخشی از شست و شوی لباس‌ها، مراقبت‌های پس از شست و شو است.

۱. لباس پشمی را باید پیچید!

بعد از اینکه شست و شوی لباس پشمی‌تان تمام شد و اتو زدید آن‌ها را تا نکنید! تا کردن لباس پشمی باعث می‌شود در محل تا روی لباستان خط بیفتد. یک استوانه پیدا کنید و لباس‌ها را دور آن بپیچید! در این صورت هیچ خطی روی لباس نمی‌ماند و فرم زیبای آن‌ها باقی می‌ماند.

۲. لباس‌ پشمی در یخچال!

برای قرار دادن لباس‌های پشمی در کمد حتماً مطمئن شوید چیزی در جیب‌هایتان جا نگذاشته‌اید، جیب‌های لباس پشمی باید خالی باشند. همچنین این لباس‌ها را باید در مکانی نگهداری کنید که دمای هوا زیاد نیست. حتماً نباید محل آن‌ها به سردی یخچال باشد، اما سعی کنید محیط اطراف آن‌ها خنک باشد.

پارچه کشمیر

پارچه لاکچری کشمیر اغلب برای مهمانی های کودکانه استفاده می شود. این پارچه یکی از بهترین پارچه هایی است که در ساخت لباس های دخترانه استفاده می شود. نقوش آن معمولاً زاویه دار است و در پاییز و زمستان بسیار محبوب است. اما این پارچه ها خاصیت ارتجاعی ندارند، بنابراین هنگام تهیه باید آنها را کمی بزرگتر از دور سینه کودک تهیه کنید. به طور کلی برای مهمانی ها و فعالیت های بیرون از خانه مناسب است و برای استفاده روزانه در خانه مناسب نیست زیرا ممکن است باعث تعریق کودک شود.

پارچه کشمیر از الیاف بسیار لطیف موی بز کشمیر تهیه می‌شود. این بز در کوه‌های مغولستان و شمال چین پرورش می‌یابد.

عموماً به نظر می‌رسد که این بافت به‌عنوان بافتی از پشم است اما در حقیقت این پارچه از موی بز ساخته‌شده است که همین امر به آن خصوصیات متفاوتی می‌دهد که آن را از پشم گوسفند متمایز می‌کند. امروز تولید پارچه کشمیر به روش صنعتی انجام می‌شود و با تولید آن به روش سنتی کاملاً متفاوت است.

شستشوی دستی پارچه‌ی کشمیر

  1. به خاطر ظرافت الیاف، شستشوی دستی پارچه‌ی کشمیر مطلوب است؛ حتّی ممکن است مادامی که به درستی شسته شود، به مرور زمان نرم‌تر شود.
  2. جامه‌های کشمیر را پیش از شستشو، پشت و رو کنید.
  3. پارچه‌ی کشمیر را داخل یک سطل یا تشت پلاستیکی پر از آب سرد تمیز بگذارید، مقداری اندک از شوینده‌ی مخصوص لباس‌های پشمی یا ظریف استفاده کرده توصیه‌های روی بطری شوینده را انجام دهید. در صورت لزوم، چند قطره شامپو کودک به جای شوینده عمل می‌کند چون که به هر حال الیاف آن، مو است.
  4. پارچه را به آرامی در تشت بچرخانید، بعد بگذارید حدود پنج دقیقه خیس بخورد.
  5. آب را خالی کنید. بعد دوباره تشت را پر از آب سرد تمیز کنید. مجدّداً پارچه‌ی کشمیر را در تشت بچرخانید تا مطمئن شوید دیگر کف ندارد، در غیر این صورت باز آبکشی کنید.
    یک بار دیگر آب را خالی کرده، بعد پارچه‌ی کشمیر را روی حوله‌ای سفید گذاشته، حوله را به آرامی تا کنید یا حوله‌ی سفید دیگری روی پارچه‌ی پشمی فشار دهید تا آب را جذب کند.
  6. پارچه‌ی کشمیر را صاف روی بندرخت پایه‌دار خشک کنید. خشک کردن آن روی طناب یا رخت‌آویز شاید باعث تاب برداشتن آن شود.

شستشوی پارچه‌ی کشمیر با ماشین لباسشویی

اگر برچسب مراقبت گفته باشد که پارچه‌ی کشمیر با ماشین قابل شستشوست، ملایم‌ترین دور با آب سرد را انتخاب کنید. هر چیز غیر از دور ملایم ممکن است باعث نمدی یا گلوله گلوله شدن پارچه شود. قرار دادن پارچه داخل کیسه‌ی توری لباسشوییی نیز مانع گره و گلوله گلوله می‌شود. از مقداری کم مایع شوینده‌ی مخصوص لباس‌های ظریف، همان گونه که در روش شستشوی دستی، استفاده کنید. پارچه را با حوله‌ خشک کنید، بعد آن را روی یک قفسه‌ی صاف در هوای آزاد یا روی یک حوله‌ی سفید تازه بگذارید تا خشک شود. حوله‌های رنگی ممکن است به پارچه‌ی پشمی رنگ پس بدهد.

کاموا

کاموا چیست؟

کاموا تشکیل شده است از نخ هایی پنبه ای و یا پشمی که به وسیله قلاب می توان با آن انواع پوشاک و بافت های زنانه، مردانه و کودکانه را بافت.

انواع کاموا

کاموا به سه دسته تقسیم می شود که شامل کامواهای طبیعی، کامواهای مصنوعی و کامواهای ترکیبی می باشد که هر کدام از این کامواها خود به چند دسته مختلف تقسیم می شود.

کامواهای طبیعی

یکی از انواع کامواها، کاموای طییعی می باشد که از پشم و موی حیوانات به دست می آید. کاموای طبیعی چون مستقیما از پوست و پشم حیوانات تشکیل شده است نسبت به سایر کامواها قیمت بیشتری را به خود اختصاص می دهد ولی در عوض خیالتان راحت است که کاموای مرغوب و اصل را خریداری کرده اید. کاموایی که از پشم گرفته می شود را کاموای پشمی می گویند که در زیر به تعریف آن می پردازیم.

کاموای پشمی از انواع کاموا های طبیعی می باشد که تنوع در آن به دلیل اینکه انواع مختلف آن در طبیعت وجود دارد زیاد می باشد. این نوع کاموا مزایای و ویژگی های زیادی به دیگر کامواها دارد و بهترین گزینه برای انتخاب در بافت لباس می باشد که در زیر به چند مورد از ویژگی های آن اشاره می کنیم:

۱ـ در برابر رطوبت مقاوم می باشد و رطوبت را به خود نمی گیرد در حالی که پنبه رطوبت را به خود جذب می کند در نتیجه پشم گرمای بیشتری نسبت به پنبه دارد.

۲ـ پشم در برابر آب نیز مقاوم است چرا که الیافی که در پشمم وجود دارد تو خالی و با دوام هستند که باعث انعطاف پذیری آن و در نتیجه مقاوم بودن در برابر آب می شود. در حالی که خز حیوانات چنین ویژگی را ندارند.

۳ـ وزن کم و سبک پشم. پشم به دلیل وجود فضاهای خالی که در الیاف خود دارد نسبت به دیگر الیاف ووزن کمتری دارد و در نتیجه بهترین گزینه برای بافت لباس می باشد. شما می توانید با استفاده از الیاف پشمی بافت های سبک و راحتی را برای خود درست کنید.

۴ـ مقاوم در برابر بو. از ویژگی های دیگر پشم این است که در برابر بود مقاوم می باشد و همچنین به راحتی چین و چروک به خود نمی گیرد و در برابر چین و چروک نیز مقاوم است. در حالی که الیاف های دیگر بعد از مدتی که از آن استفاده می کنید بوی خاصی را به خود می گیرند.

۵ـ قابلیت رنگ پذیری پشم. ویژگی جالبی که پشم دارد این است که قابلیت رنگ پذیری راحتی دارد و شما می توانید پشم را به رنگ هایی مورد نظرتان است درآورید و مورد استفاده خود قرار دهید.

حال که با ویژگی های پشم آشنا شدید بهتر است بدانید پشم نیز انواع مختلفی دارد مثل پشم گوسفند، کشمیرو … که در این مقاله نمی گنجد ولی شما می توانید به یک سرچ ساده با انواع پشم نیز آشننا شوید.

کامواهای مصنوعی

از دیگر انواع کاموا کاموای مصنوعی می باشد که شامل اکریلیک، نایلون، پلی استر، ویسکوز و راسون هستند که همه این موارد دارای الیاف مصنوعی می باشند در در کاموای مصنوعی استفاده می شود.

برای کسانی که تازه کار هستند و می خواهند تازه به کار بافتنی و قلاب بافی بپردازند بهترین گزینه برای آنها کاموای اکریلیک می باشد چرا که ارزان ترین کاموا است.

کاموای ترکیبی

از دیگر انواع کاموا کاموی ترکیبی می باشد. همانطور که از نامش مشخص است ترکیبی از کاموای طبیعی و کاموی مصنوعی می باشد. کامواهایی که اکثرا در بازار وجود دارند از نوع کاموای ترکیبی می باشند و کیفیت آنها نسبتا مطلوب است.

ضخامت انواع کاموا

زمانی که شما می خواهید لباسی را ببافید برای تهیه کاموا به ضخامت آن نیز توجه می کنید تا با توجه به ضخامت آن لباس مورد نظر خود را شروع به بافتن کنید. کاموا از نازک تا خیلی ضخیم دسته بندی می شود که شما می توانید با توجه به نوع بافت لباس خود ضخامت آن را انتخاب کنید.

شستشوی انواع کاموا

زمانی که شما انواع کاموا را برای خود تهیه می کنید علایمی برای شسشوی کاموا روی ان تهیه شده است به این ترتیب که علامت اتو بر روی انواع کاموا به معنای درجه حرارت مناسب برای اتو کشی می باشد و علامت ضربدر به این معنا است که لباس نباید اتو شود.

علامت تشت روی کاموا به این معنی است که می توانید آن را با ماشین لباسشویی بشویید و اگر علامت ضربدر داشته باشد به این معنا است که این نوع کاموا نباید شسته شود و با آب برخورد داشته شود.

علامت مثلث روی کاموا نیز برای سفیدشویی به کار می رود و علامت دایره هم مربوط به خشکشویی می باشد.

انواع پارچه کرپ:

پارچه های ساتن و ابریشم

این مدل از پارچه ها جزو یکی از انواع پارچه های لباس بچه ها هستند، اما نه در همه مواقع! معمولا این پارچه های لباس کودک گزینه های خوبی برای لباس های مهمانی کودکان است و نباید به صورت روزانه به کودک پوشانده شود، زیرا مراقبت بیشتری لازم دارد.

ساتن معمولا از ابریشم و یا الیاف مصنوعی تهیه می شود.
به همین دلیل پارچه لوکس و گران قیمتی محسوب میشود ؛
گاهی برخی تولید کنندگان در ساخت آن از مواد پلاستیکی نیز استفاده میکنند تا همه اقشار توانایی خرید آن را داشته باشند.
ظاهر زیبای ساتن به خاطر براق بودن آن است و البته لطافت و نرمی آن. روی دیگر ساتن مات است.

ساتن پارچه مقاومی است اما سریع چروک میشود و اگر حتی لکه ای آب بر روی آن بریزد لک میشود.
همیطور لبه های بریده شده دوخته نشده آن به آسانی ریش ریش میشوند.

از این پارچه بیشتر در دوخت لباس های مهمانی به کار میرود و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارد.

شستشوی ساتن

برای شستن لباس های ساتن با ماشین لباسشویی ، ماشین را روی چرخه آهسته تنظیم کنید.
از مایع شویند ملایم استفاده کنید اما به مقدار کم زیرا کف زیاد بر خلاف باوری که همه دارند نه تنها لباس را تمیز نمیکند بلکه مانع خروج آلودگی ها از لباس می شود.
دمای آب را هم اگر لباستان زیاد کثیف نیست روی آب سرد تنظیم کنید و یا در نهایت از آب ولرم استفاده نمایید.

برای شستشوی دستی ساتن هم میتوانید تشتی آب سرد و مقداری مایع شوینده محلول در آن آماده کنید ؛
و پس از اینکه لباس در حدود ۲۰ دقیقه در آن خیس خورد آن را به آرامی آبکشی کنید.

برای شستن لباس ساتن آن را فشار ندهید بلکه دستتان را به آرامی روی قسمت های چرک بکشید تا تمیز شوند.
همچنین دقت کنید که کفی روی لباس باقی نماند زیرا بر روی لباس لکه ایجاد خواهد کرد.

پارچه اسکاچی

با توجه به نام پارچه، بافتی شبیه اسکاچ داردجنس آن صاف نیست و و از نوع پارچه های خوش حالت محسوب می شود. این نوع پارچه به راحتی قابل شستشو بوده و می توان از آن برای دوخت کت و شلوار، پیراهن راحتی، شلوار و … استفاده کرد. معمولاً نوار کرپ که برای کودکان استفاده می شود نرم و صاف است یا به عنوان آستر داخلی پیراهن استفاده می شود.

روش شست و شوی پارچه اسکاچی

  • بهترین دما برای شستشوی پارچه‎ حداکثر ۳۰ درجه سانتیگراد است.
  • بهترین روش شستشو استفاده از ماشین لباس شویی است.
  • در اتو کشی پارچه اسکاچی باید مراقب بود تا دمای اتو خیلی زیاد نباشد، در غیر این صورت به بافت پارچه و حتی رنگ آن آسیب وارد می شود. برای جلوگیری از هر گونه آسیب به پارچه بهتر است قبل از اتوکشی پارچه کمی مرطوب شود.
پارچه کرپ مازراتی

پارچه کرپ مازراتی با استفاده از نخ‌های تابدار و فرآیند شیمیایی خاصی تولید می‌شود که پارچه‌های متراکم، ضخیم و بدون درز تولید می‌کند،

چون این پارچه ضخیم است آبرفت ندارد و در تولید لباس های دخترانه و زنانه کاربرد دارد. بدلیل تراکم بالا بسیار خوش ایست است و در لباس های مجلسی کاربرد زیادی دارد.

 روش شستشوی مازراتی به چه صورت است؟

  •  برای اینکه ماندگاری پارچه بر اثر شستشو کم نشود؛ بهتر است به روش زیر برای شستشوی آن استفاده شود:
  •  شستشو با آب ولرم و شوینده ملایم
  •  خودداری از چنگ زدن و سابیدن پارچه
  •  خودداری از قرار دادن این نوع پارچه در برابر نور مستقیم خورشید برای خشک شدن
  •  پشت و رو کردن لباس در زمان اتو کشیدن و استفاده از یک پارچه تمیز و سفید ثانویه

پارچه کرپ مازراتی

ممنون از اینکه تا انتهای مقاله، همراه مجله پوشاک النا بودید. امیدواریم که از مطالعه مطالب فوق لذت کافی برده باشید و مطالب برایتان کاربردی، مفید و آموزنده بوده باشد.

مقاله های دیگر:

. نحوه اعتبار سنجی سایت فروشگاهی

. مزایا و معایب خرید آنلاین لباس

. برای تربیت بهتر، چگونه با بچه ها بطور اصولی رفتار کنیم؟

. استایل های ست با رنگ سال ۲۰۲۳